Een autosalon dat verder gaat dan de auto

Een autosalon dat verder gaat dan de auto

Paleis 11, waar D’Ieteren zijn bezoekers zal ontvangen, zal de vitrine zijn van een nieuw mobiliteitsecosysteem waarin de auto een essentiële maar niet-exclusieve rol zal blijven spelen. Vooral fietsen, maar ook deelauto’s, steps en multimodale toepassingen, met inbegrip van openbaar vervoer, nemen een steeds belangrijkere plaats in de keuze van onze vervoermiddelen in en zullen logischerwijze aanwezig zijn op onze stands op het salon. Er is steeds meer vraag naar multimobiliteit en D’Ieteren wil hierin zeker een leidende rol spelen, zoals wij in ons nieuwe manifesto* uitleggen.

Naast alle door D’Ieteren vertegenwoordigde merken van de Volkswagen-groep worden ook de mobiliteitsinitiatieven van de invoerder in één tentoonstellingshal samengebracht. De nadruk zal liggen op de transitie naar elektromobiliteit en op de multimobiliteit.

 

“Wij willen een breed ecosysteem van vlotte en duurzame mobiliteit voor iedereen creëren, dat beantwoordt aan de uitdagingen van onze maatschappij en haar evolutie. Het autosalon van Brussel biedt ons een unieke gelegenheid om deze innovaties aan onze bezoekers te presenteren, maar ook om naar hun wensen te luisteren”.
Denis Gorteman - CEO D’Ieteren Automotive

 

Deze huidige evolutie van onze mobiliteitsgewoonten is geen verrassing voor D’Ieteren. Al meer dan 200 jaar investeert het familiebedrijf onophoudelijk in het onderzoek naar en de implementatie van aangepaste oplossingen om ieders mobiliteit in het dagelijkse leven te vergemakkelijken. Meer dan ooit versnellen wij onze ontwikkeling naar een steeds breder scala van producten en diensten die verder gaan dan de verkoop en distributie van voertuigen. Dit brede ecosysteem van diverse vervoeroplossingen heeft tot doel een vlotte en duurzame mobiliteit voor iedereen te bevorderen, ongeacht het vervoermiddel.

Al bijna vijf jaar investeren we in de opbouw van een echt multimobiliteitsecosysteem dat naast de auto ook een hele reeks alternatieven omvat, omdat we er bij D’Ieteren rotsvast in geloven dat mobiliteit aan de basis ligt van individueel welzijn en collectieve welvaart. ​
Denis Gorteman - CEO D4Ieteren Automotive

 

In Palais 11

Wanneer de bezoekers Paleis 11 betreden, zullen ze verrast zijn door de indeling van de stands en de verscheidenheid aan mobiliteitsoplossingen die worden aangeboden.

In het midden van de tentoonstellingshal zullen de bezoekers de nieuwste mobiliteitsinitiatieven van de invoerder ontdekken, zoals de fietsen van Lucien, de oplaadstations van EDI en de zonnepanelen van Go-Solar, de gloednieuwe Microlino en Rimac Nevera, evenals Lab-Box, de start-upstudio die nieuwe mobiliteitsideeën ontwikkelt. Lucien zal aanwezig zijn met acht van zijn bestsellers in de categorieën ‘speedpedelec’, ‘cargofiets’, ‘longtailfiets’ en ‘elektrische fiets’. EDI zal AC- en DC-laadstations, zonnepanelen en batterijen van Go-Solar tentoonstellen. De specialisten in tweedehandsauto’s van MyWay, een bijzonder dynamische markt, zullen eveneens beschikbaar zijn voor de bezoekers.

 

 

Belgische premières

Terwijl de bezoekers hun weg voortzetten door de brede gangpaden, ontdekken ze de laatste nieuwigheden van de merken, de succesmodellen met een toenemend aandeel elektrische versies bij Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA en ŠKODA, en natuurlijk ook de uitzonderlijke modellen van de Volkswagen-groep bij Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti.

Het zal de verschillende stands niet aan belangstelling ontbreken, met de aanwezigheid van talloze Belgische premières, zoals de Volkswagen ID. Buzz en ID. Buzz Cargo, evenals de nieuwe Amarok, de Audi Q8 e-tron en Q8 e-tron Sportback, de ŠKODA ENYAQ COUPE iV en zijn RS-versie, en tot slot de Porsche 911 GT3 RS.

Een salon is niet compleet zonder dat er futuristische modellen te zien zijn. Dat zal bij Volkswagen het geval zijn met de conceptcar ID. XTREME, bij CUPRA met de CUPRA UrbanRebel en bij ŠKODA met de VISION 7S.

ŠKODA maakt ook van het autosalon van Brussel gebruik om uit te pakken met zijn nieuwe visuele merkidentiteit met een nieuw logo, een nieuwe grafische stijl en een nieuwe look-and-feel. Nog een blikvanger op de stand is de nieuwe auto van de koersdirectie van de Tour de France, de ENYAQ iV.

 

 

Elektrische trend

De elektrificatie van de markt vordert met rasse schreden en is intussen al goed voor meer dan 20% van de bij D’Ieteren bestelde modellen. Dit percentage bedroeg twee jaar geleden nog minder dan 5% en ligt nu al ruim boven het marktgemiddelde. Vooral onder impuls van onze fleetklanten breiden de merken het aantal modellen uit, met inbegrip van de utilitaire versies.

Om deze transitie te ondersteunen en het leven van zijn klanten te vergemakkelijken is D’Ieteren begonnen met het aanbieden van oplaadoplossingen via zijn dochteronderneming EDI, die inmiddels marktleider is in België. Meer recent maakte de overname van Go-Solar, een van de grote spelers in de installatie van zonnepanelen in Vlaanderen, het mogelijk om een totaaloplossing voor elektrisch opladen aan te bieden die de productie en opslag van stroom in thuisbatterijen omvat.

 

Wij zijn ons bewust van het belang om over te schakelen op vervoerwijzen die de CO2-uitstoot beperken, en we willen deze overgang zelfs helpen versnellen. Maar tegelijkertijd is dat een uitdaging die verder gaat dan louter het verkopen van auto’s. Energievoorziening wordt een sleutelfactor voor succes. Precies daarom hebben we bij D’Ieteren besloten om onze traditionele rol als autodistributeur los te laten en ons in de richting van de energiesector te begeven. ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
Nicolas Paris - Managing Director EDI

De transitie naar elektromobiliteit is meer dan louter een wissel van aandrijflijn onder de motorkap van onze auto’s. Het is een tastbare evolutie van onze samenleving naar een wereld waarin koolstofneutraliteit de regel wordt. Een dwingende maar logische evolutie, ondersteund door een nauwkeurig tijdschema en duidelijke langetermijndoelstellingen. D’Ieteren ziet in die transitie een hele reeks opportuniteiten en wil zeker zijn rol als ondernemer spelen door toekomstige innovaties te ondersteunen.

Op lange termijn zien we de rol van de auto zelf veranderen. Hij zal niet langer louter een vervoermiddel zijn, maar ook, dankzij zijn krachtige batterij en het bidirectionele opladen (V2G of vehicle-to-grid), een essentiële schakel in het energie-ecosysteem van het land. ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
Nicolas Paris - Managing Director EDI ​

 

Op twee wielen

De mobiliteitsstudie Polaris (https://www.dieteren.be/nl/polaris/), die D’Ieteren uitvoerde bij 3.800 gebruikers, 300 wagenparkbeheerders, 17 experts en 8 werkgroepen, had als doel de trends en het gebruik van particuliere en professionele consumenten te analyseren. Uit het onderzoek bleek onder meer dat de vraag naar fietsmobiliteit snel groeit en dat deze mobiliteitsvorm tegen 2030 15% van alle verplaatsingen zal uitmaken. Van de gebruikte fietsen zal naar verwachting twee derde elektrisch zijn.

Ook bij fietsen speelt de infrastructuur een cruciale rol. Steeds meer steden en gemeenten investeren in veilige fietsstroken en tal van bedrijven voorzien in hun gebouwen de nodige ruimte om hun pendelaars op twee wielen te ontvangen.

Lucien, ons nieuwe fietswinkelmerk, wil de favoriete winkelketen voor fietsers in België worden. Daartoe zetten wij in op een gepersonaliseerde service, een breed scala aan oplossingen (klassieke fietsen, sportfietsen, cargofietsen, longtailfietsen, speedbikes enzovoort) en een aantal troeven die bekend zijn uit de autowereld, zoals leasing, onderhoudscontracten en recyclage.

Als invoerder die gevestigd is in de stad, worden wij dagelijks van heel nabij geconfronteerd met de evolutie van de stedelijke mobiliteit en de verwachtingen van onze klanten. De auto blijft een essentieel vervoermiddel, maar krijgt vandaag zware concurrentie van oplossingen op twee wielen. ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

 

Karl Lechat - Managing Director Lucien

 

Een nieuw segment

D’Ieteren heeft onlangs zijn stedelijke en hippe mobiliteitsaanbod uitgebreid met een nieuw merk. De Microlino is geen auto en ook geen motor, maar wel een klein 100% elektrisch stadsvoertuig dat online zal worden verkocht.

D’Ieteren ziet de Microlino als een kans om een nieuw segment van de stedelijke mobiliteit aan te boren en de nog onbezette niche tussen auto en tweewieler op te vullen. De vraag naar microvervoer op vier wielen zal toenemen naarmate alternatieve mobiliteitsmiddelen zich ontwikkelen, zoals in steeds meer steden het geval is.

De kleine elektrische stadsauto zal in de smaak vallen bij liefhebbers van efficiënte, lichte en CO2-vrije stedelijke mobiliteit. De bestuurder van de Microlino, die een comfortabele zithouding en een uitstekend zicht geniet, zal kunnen rekenen op de wendbaarheid van zijn voertuig zonder rekening te moeten houden met de grillen van het weer. Zijn originele ontwerp benadrukt de chique en trendy aspecten die zijn ontwerpers hem wilden verlenen.

In het gamma van mobiliteitsoplossingen moet de Microlino in de smaak vallen bij jonge stedelingen die aan het begin van hun carrière staan, bij beoefenaars van een vrij beroep, bij jonge gezinnen met kinderen die al een gezins- of bedrijfswagen hebben en die op zoek zijn naar een vervoermiddel dat meer beschutting biedt dan de fiets. ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
Vincent Struye de Swielande - Managing Director Microlino

 

Eigenaar of gebruiker?

De aankoop of het bezit van een auto of een vervoermiddel zoals een fiets is niet langer de enige manier om onze dagelijkse mobiliteit te verzekeren. Lease- of huurformules, die wijdverspreid zijn in de bedrijfswereld, kunnen ook interessant zijn voor particulieren die hun mobiliteit eerder zien als een dienstverlening dan als een aankoop. Bij Volkswagen D’Ieteren Finance zullen de salonbezoekers een hele reeks formules ontdekken om onze verschillende vervoermiddelen aan te schaffen of te gebruiken, zoals huur, leasing, private lease of financiering.

 

Een unieke kans om informatie in te winnen

Onze specialisten, informanten en standmedewerkers – een team van meer dan 250 personen – zullen allemaal beschikbaar zijn om vragen van het publiek te beantwoorden en offertes te maken voor al onze modellen.

 

Een job in paleis 9 vinden?

Er zal speciale aandacht worden besteed aan mensen die meer willen weten over de technische carrièremogelijkheden in de mobiliteitssector, die in volle ontwikkeling is. D’Ieteren zal samen met onder andere Diagnose Car aanwezig zijn in Paleis 9 om informatieaanvragen in ontvangst te nemen en de talloze jobs die de sector nodig heeft, te presenteren. Er zijn momenteel meer dan honderd vacatures in de technologische sector, waarbij de invoerder een permanent opleidingsprogramma verzekert gedurende de hele loopbaan van de sollicitant.

 

Persconferentie:

Wij nodigen de pers uit op vrijdag 13 januari, de dag waarop het salon wordt geopend voor de media en professionals, om 9 uur in het midden van Paleis 11. Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Automotive, presenteert dan D’Ieterens visie op mobiliteit voor de komende jaren en de lopende projecten die het publiek op onze stands zal kunnen ontdekken.

 

Mobiliteit als motor van een welvarende samenleving | D'Ieteren
Bij D'Ieteren gaan we voluit voor vlotte en duurzame mobiliteit voor iedereen.
www.dieteren.be

*Manifesto D’Ieteren (https://www.dieteren.be/nl/missie-visie/onze-visie/)

 

 

 

 

 

 

Over D'Ieteren Automotive NV/SA

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

 

D'Ieteren Automotive NV/SA
Rue du Mail 50
1050 Brussels
Belgium