Overstap van bedrijfswagens vanaf 2026 naar voertuigen met een nuluitstoot

Overstap van bedrijfswagens vanaf 2026 naar voertuigen met een nuluitstoot

D’Ieteren Auto verwelkomt de vorming van een regering en het perspectief op vooruitgang in de vele uitdagingen waar ons land mee wordt geconfronteerd. We denken dan onder meer aan gezondheidsmaatregelen en economische stappen die dringend op de korte termijn vereist zijn voor alle sectoren, waaronder ook die van de mobiliteit, die zwaar door de crisis is getroffen.

Op langere termijn steunt DA het plan voor een geleidelijke overstap vanaf 2026 van bedrijfswagens met een fossiele brandstofmotor naar voertuigen met een nuluitstoot. Wij zien op de Belgische markt het bedrijfswagenpark als een buitengewone hefboom voor de energietransitie en een geschikte versneller van de vergroening van het wagenpark. Bedrijfswagens stoten nu reeds minder CO2 uit dan particuliere auto’s dankzij hun modernere technologie. Die mooie resultaten zouden nog snel kunnen verbeteren door massaal elektrische voertuigen met een nuluitstoot te introduceren.

Deze versnelling van de transitie naar schonere wagens is echter enkel mogelijk indien ook de elektrische laadinfrastructuur wordt uitgebouwd. Een toename van het aantal laadpalen moet gebruikers hun voertuigen bijna even eenvoudig laten opladen als hun mobiele telefoon. Dat vereist onder meer een ambitieus politiek kader voor de installatie en de ontwikkeling van een netwerk van openbare en private laadstations thuis, op de werkplek en onderweg.

Dit perspectief van een snelle transitie naar een groener wagenpark moet ook worden ingebed in een coherente en duurzame politiek ten voordele van een uitstootvrije mobiliteit. Dat vereist een langetermijnvisie, met een stabiele fiscaliteit die geografisch geharmoniseerd is over alle deelstaten heen.

Het plan voor een elektrificatie van het bedrijfswagenpark sluit aan bij de wil van DA om een vloeiende, duurzame en voor iedereen toegankelijke mobiliteit te stimuleren en bij de ontwikkeling van eerdere initiatieven zoals EDI (een ecosysteem voor elektrisch opladen) of Poppy (elektrische deelwagens en -scooters). Het EDI-netwerk geeft onze klanten vandaag reeds toegang tot bijna 100.000 laadpunten in heel Europa.

Het voorstel ligt ook in het verlengde van de logica achter de enorme investeringen van talrijke autoconstructeurs en meer in het bijzonder van de Volkswagen-groep. Met zijn plan “Go to Zero” wil de Groep volledig CO2-neutraal worden tegen 2050, conform zijn verbintenissen jegens de klimaatakkoorden van Parijs.

De Volkswagen-groep levert nu reeds de eerste elektrische auto’s die op volledig CO2-neutrale wijze zijn geproduceerd aan zijn klanten. Het gaat om de ID.3 van Volkswagen en de Audi e-tron en e-tron Sportback die in Brussel worden geassembleerd. In 2025 zal de Groep bijna 75 geëlektrificeerde modellen aanbieden en zal het merk Volkswagen alleen al naar verwachting 1,5 miljoen elektrische auto’s bouwen.

Over D'Ieteren Automotive NV/SA

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

D'Ieteren Automotive NV/SA
Rue du Mail 50
1050 Brussels
Belgium