Overstap van bedrijfswagens vanaf 2026 naar voertuigen met een nuluitstoot
Op langere termijn steunt DA het plan voor een geleidelijke overstap vanaf 2026 van bedrijfswagens met een fossiele brandstofmotor naar voertuigen met een nuluitstoot. Wij zien op de Belgische markt het bedrijfswagenpark als een buitengewone hefboom voor de energietransitie en een geschikte versneller van de vergroening van het wagenpark. Bedrijfswagens stoten nu reeds minder CO2 uit dan particuliere auto’s dankzij hun modernere technologie. Die mooie resultaten zouden nog snel kunnen verbeteren door massaal elektrische voertuigen met een nuluitstoot te introduceren.
Deze versnelling van de transitie naar schonere wagens is echter enkel mogelijk indien ook de elektrische laadinfrastructuur wordt uitgebouwd. Een toename van het aantal laadpalen moet gebruikers hun voertuigen bijna even eenvoudig laten opladen als hun mobiele telefoon. Dat vereist onder meer een ambitieus politiek kader voor de installatie en de ontwikkeling van een netwerk van openbare en private laadstations thuis, op de werkplek en onderweg.
Dit perspectief van een snelle transitie naar een groener wagenpark moet ook worden ingebed in een coherente en duurzame politiek ten voordele van een uitstootvrije mobiliteit. Dat vereist een langetermijnvisie, met een stabiele fiscaliteit die geografisch geharmoniseerd is over alle deelstaten heen.
Het plan voor een elektrificatie van het bedrijfswagenpark sluit aan bij de wil van DA om een vloeiende, duurzame en voor iedereen toegankelijke mobiliteit te stimuleren en bij de ontwikkeling van eerdere initiatieven zoals EDI (een ecosysteem voor elektrisch opladen) of Poppy (elektrische deelwagens en -scooters). Het EDI-netwerk geeft onze klanten vandaag reeds toegang tot bijna 100.000 laadpunten in heel Europa.
Het voorstel ligt ook in het verlengde van de logica achter de enorme investeringen van talrijke autoconstructeurs en meer in het bijzonder van de Volkswagen-groep. Met zijn plan “Go to Zero” wil de Groep volledig CO2-neutraal worden tegen 2050, conform zijn verbintenissen jegens de klimaatakkoorden van Parijs.
De Volkswagen-groep levert nu reeds de eerste elektrische auto’s die op volledig CO2-neutrale wijze zijn geproduceerd aan zijn klanten. Het gaat om de ID.3 van Volkswagen en de Audi e-tron en e-tron Sportback die in Brussel worden geassembleerd. In 2025 zal de Groep bijna 75 geëlektrificeerde modellen aanbieden en zal het merk Volkswagen alleen al naar verwachting 1,5 miljoen elektrische auto’s bouwen.