EDI (Electric by D'Ieteren), marktleider elektrisch opladen in België
Vrijdag 28 januari 2022 — De start-up die pas twee jaar geleden werd opgericht, is zeer snel gegroeid. Met een huidig personeelsbestand van ongeveer 100 medewerkers, waaronder 30 gespecialiseerde technici, heeft EDI in 2021 bijna 5.000 oplaadpunten verkocht aan zowel particulieren als bedrijven.
EDI speelt in op de groeiende vraag naar oplaadstations, die wordt gestimuleerd door het toenemende aantal elektrische modellen van de Volkswagen-groep en concurrerende merken. De gunstige fiscale behandeling van elektrische modellen voor bedrijven heeft deze sterke groeimarkt ook gestimuleerd. Deze fiscaliteit voorziet specifieke stimulansen om de installatie van oplaadinfrastructuur aan te moedigen.
Doelstelling: 10.000 extra oplaadpunten in 2022
Met deze troeven en een bijzonder gunstige context ziet EDI 2022 met vertrouwen tegemoet. De start-up wil zijn verkoop verdubbelen met een doelstelling van meer dan 10.000 geïnstalleerde oplaadpunten in de loop van het jaar, d.w.z. evenveel als het totale aantal openbare oplaadpunten dat momenteel in België beschikbaar is (bron: European Alternative Fuels Observatory). Bestuurders van elektrische voertuigen voldoen voor 80% aan hun oplaadbehoeften via oplaadpunten die bij hen thuis of op het werk zijn geïnstalleerd, wat de specialiteit van EDI is.
EDI biedt een breed scala aan oplaadoplossingen, van aangesloten kabels die werken met een klassiek stopcontact tot high-end oplaadstations die de oplaadsnelheid automatisch regelen in functie van het beschikbare elektrische vermogen en de fotovoltaïsche productie op het dak. De kracht van EDI ligt in de ondersteuning van A tot Z, die het zijn klanten biedt, met ervaren teams, met veel aandacht voor de kwaliteit van de aangeboden producten en een compleet dienstenaanbod. Dat bestaat uit een gedeelde facturatie van het elektriciteitsverbruik voor bedrijfswagens, een optimalisatie in real time van de oplaadsnelheid en toegang tot een netwerk van 250.000 openbare oplaadpunten in Europa.
Nicolas Paris, managing director EDI: "Naast onze vele particuliere klanten en kleine bedrijven zijn we verheugd om de ontwikkeling van elektromobiliteit te begeleiden bij klanten als Balta, Odoo, Inetum Realdolmen, Greenyard, Vaillant, Defensie, de Brusselse brandweer en vele politiezones.”
D'Ieteren ontwikkelt een groeiend portfolio mobiliteitsproducten en -diensten en ambieert om tegen 2025 in België de spontane mobiliteitskeuze te worden, ongeacht het vervoermiddel waarvoor wordt gekozen. Op die manier moet mobiliteit voor de komende generaties een duurzame hefboom van ontwikkeling worden. Tot dit brede ecosysteem van merken behoren de merken van de Volkswagen-groep, de supercars van Rimac, de initiatieven van Lab-Box wat betreft elektrisch opladen, autodelen en mobiliteitsadvies, alsook de investeringen in de fietssector.