D’Ieteren bouwt het distributienetwerk van Microlino uit in Frankrijk
D’Ieteren start met de uitbouw van het verkoop- en naverkoopnet voor de Microlino, een kleine elektrische stadsauto ontworpen voor de mobiliteit van de toekomst. De invoerder in België van de historische merken van de Volkswagen-groep werd in 2022 verdeler van de Microlino voor België, het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk.
Rémy Dumont, Managing Director D’Ieteren Micromobility: “We werken er hard aan om in Frankrijk een netwerk van verdelers op poten te zetten met partners die over de nodige kennis beschikken om het segment van de micromobiliteit te ontwikkelen op het Franse vasteland.”
De Microlino is compacter dan een auto en comfortabeler dan een scooter. Hij is het innovatieve en attractieve antwoord op de vraag naar individuele elektrische mobiliteit voor dagelijkse ritten.Hij werd bedacht in Zwitserland en wordt gebouwd in Italië. Hij biedt twee zitplaatsen en haalt een maximumsnelheid van 90 km/u. Daarenboven heeft hij een rijbereik tot 230 km. Hij is veelzijdig in gebruik, snel opgeladen aan het klassieke stopcontact en heeft een laag verbruik van ongeveer 7 kWh/100 km.
Rémy Dumont : “We zijn overtuigd van het potentieel van deze nieuwe markt en de plaats die deze nieuwe vorm van lichte mobiliteit kan innemen: flexibel en met bijzonder beperkte gebruikskosten bij dagelijkse verplaatsingen. De impact op het milieu van dit type voertuig is bovendien heel wat kleiner dan die van de klassieke voertuigen, zelfs de elektrische.”
In Frankrijk valt de Microlino onder voertuigcategorie L7 en is hij toegankelijk voor houders van een rijbewijs B1 vanaf 16 jaar. De commerciële lancering van het merk is voorzien in de zomer.
Met de originele en innovatieve Microlino is D'Ieteren niet aan zijn proefstuk toe. Sinds enkele jaren biedt de invoerder een breed scala aan mobiliteitsoplossingen aan die verder gaan dan de verkoop van auto's. D’Ieteren streeft ernaar een integraal ecosysteem van vlotte en duurzame mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen en zijn positie als marktleider in individuele mobiliteit te consolideren. De auto's, fietsen en deelscooters van Poppy, de fietsen van Lucien, de multimodale mobiliteitsapplicaties, autonome shuttles en ook taxidiensten maken ook deel uit van deze innovatieve oplossingen.
Over de Microlino
De verkoop van het merk zal grotendeels via de website, thuis of op kantoor, plaatsvinden want het configureren en bestellen van een Microlino is in enkele muisklikken geklonken. Maar wie wil kan zijn bestelling ook online plaatsen tijdens een bezoek aan de showroom.
Wim, Oliver en Merlin Ouboter, de Zwitserse familie die ook de beroemde Micro Kickscooter-step uitvond, zijn de bedenkers van de Microlino. Deze kleine stadsauto is het resultaat van een innovatieve aanpak: hij is milieuvriendelijker en neemt minder plaats in dan een auto en is tegelijk comfortabeler dan een tweewieler. Hij heeft een nominale capaciteit van 12,5 kW, een kofferinhoud van 230 l (wat overeenkomt met het volume van drie pakken waterflessen bijvoorbeeld) en een rijbereik dat varieert tussen 90 en 230 km. Bovendien is de Microlino het enige voertuig van deze categorie dat over een monocoque-onderstel beschikt. Dit type constructie verbetert de kwaliteit, levensduur en veiligheid ten opzichte van de klassieke buizenframes die meestal worden gebruikt in bijvoorbeeld microcars. De Microlino wordt gebouwd in de fabriek van het merk in Turijn, in Italië.
Met een lengte van 2,5 meter vindt de Microlino bijna overal een plekje om op te laden, wat via een gewoon stopcontact drie tot vier uur duurt (afhankelijk van het type batterij). Dankzij een voertuiggewicht van zo’n 500 kg heeft de kleine elektrische motor helemaal geen moeite met het vervoeren van twee inzittenden en een volgeladen koffer van 230 l en is ook het rijden zelf aangenaam. Deze microauto is een pure vorm van mobiliteit die het tegengestelde is van de huidige trend van veelal te grote auto’s.
Technische gegevens
Vermogen | 12,5 kW |
|
Maximumsnelheid | 90 km/u |
|
Acceleratie | 5 sec. (0-50 km/u) |
|
Maximumkoppel | 89 Nm |
|
Rijbereik | 91 | 177 | 230 km |
|
Batterij | 6 | 10,5 | 14 kWh |
|
Batterijtype | Lithium-ion (NMC/NCA) |
|
Oplaadcapaciteit (type 2) | Batterij van 6 kWh: 1,35 kW |
|
Oplaadtijd (aan een klassiek stopcontact) | 6 kWh: 4 uur |
|
Leeggewicht | 496 kg (6 kWh) |
|
Afmetingen | Lengte: 2.519 mm |
|
Aantal zitplaatsen | 2 |
|
Volume van de koffer | 230 liter |
|
|
|
|
Categorie | L7E (vierwielers met motor), rijbewijs B |
|
Website in Frankrijk www.microlino.fr
Contactpersonen pers:
- Microlino: Vincent Struye de Swielande – Managing Director Microlino Belgium – [email protected] – +32 478 24 69 97
- D’Ieteren: Jean-Marc Ponteville – Press & Public Relations D’Ieteren –
[email protected] – +32 497 57 77 67
Over D’Ieteren:
Onze missie bestaat erin het sociale leven van onze medeburgers te verbeteren dankzij een vlotte en duurzame mobiliteit. Al 125 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit. Met de blik steevast op de toekomst gericht ontwikkelen we non-stop een steeds ruimer gamma mobiliteitsproducten en -diensten die verder reiken dan het louter verkopen en verdelen van voertuigen.
D’Ieteren Automotive is de officiële invoerder van de Volkswagen-groep in België. Het bedrijf verdeelt voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Rimac, Microlino en Porsche, alsook wisselstukken en accessoires. Er zijn ongeveer 1,2 miljoen voertuigen van de merken van de Volkswagen-groep in omloop. Samen maken zij een marktaandeel van bijna 24% uit.
D’Ieteren Automotive beheert een uitgebreid netwerk van onafhankelijke concessiehouders, verspreid over het volledige land, en exploiteert rechtstreeks concessies die op de as Brussel-Mechelen-Antwerpen zijn gevestigd.
Om zijn aanbod te vervolledigen verkoopt het bedrijf eveneens tweedehandsvoertuigen (My Way en Audi Approved :plus) en verleent het onderhouds-, financierings- en leasingdiensten via VDFin, een filiaal dat D’Ieteren deelt met Volkswagen Financial Services.
Dankzij zijn studio Lab Box werkt D’Ieteren bovendien verschillende mobiliteitsoplossingen uit, die verder gaan dan de auto an sich, zoals onder andere Poppy voor gedeelde wagens, HUSH voor autonome pendeldiensten, MyMove voor het beheer van wagenparken met gedeelde auto’s en Taxis Verts. EDI (electric by D’Ieteren) verkoopt oplaadoplossingen voor elektrische auto’s. Dankzij de aanschaf van Go-Solar, actief in het domein van de zonnepanelen, kan EDI een nieuw globaal ecosysteem voor elektrisch opladen aanbieden, zowel voor de auto als voor huishoudelijk gebruik.
Niet lang geleden deed D’Ieteren ook zijn intrede in de fietssector met het merk Lucien. Zo wil het bedrijf een belangrijke speler worden in de tweewielermarkt in België.